Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.  
Zamknij

Work Life Balance – czy to ma sens?

Od lat słyszymy o konieczności wprowadzenia filozofii Work Life Balance do naszego codziennego życia. Co to właściwie oznacza i czy proste zmiany mogą przynieść tak znaczące korzyści?

Work Life Balance to równowaga pomiędzy życiem zawodowym, osobistym, zobowiązaniami, które mamy wobec innych, własnymi celami i zainteresowaniami. Ten, komu uda się wprowadzić i zachować odpowiednie proporcje pomiędzy czasem spędzanym na obowiązkach zawodowych, a życiem prywatnym czuje większe samozadowolenie i korzysta pełniej z życia.

Niekiedy teoria ta jest mylnie rozumiana, nie chodzi przecież o całkowite rozdzielenie pracy od życia osobistego. Jest to zarówno niemożliwe, jak i niepożądane. Obowiązki zawodowe są integralną częścią świata dorosłych ludzi. Celem jest ich harmonijne połączenie, by praca i pasje tworzyły spójną całość. Jest to ważne, dlatego że zarówno nadmiar pracy, jak i jej brak odbija się negatywnie na jakości życia i naszym samopoczuciu.
Szczęśliwy pracownik to efektywny pracownik

Pracodawcy, w coraz większym stopniu rozumiejąc potrzeby pracowników i odkrywają, że szczęśliwy pracownik to efektywny pracownik. W związku z tym coraz częściej oferują różnego rodzaju zmiany systemowe, które pozytywnie wpływają na ich motywację. Koncepcja Work Life Balance jest zatem sposobem na sprawniejsze zarządzanie zasobami ludzkimi i lepsze wykorzystanie potencjału drzemiącego w pracownikach. Do benefitów poprawiających poziom zadowolenia zaliczyć można między innymi:

    - Pracę zdalną,
    - Elastyczny czas pracy,
    - Możliwość rozwijania kompetencji/organizacja szkoleń,
    - Dofinansowanie do zajęć sportowych,
    - Darmowe bilety do kina, teatru, na festiwale.

Sytuacja na rynku pracy zmienia się, pracodawcy starają się zapewnić jak najwięcej komfortu swoim pracownikom, wiedząc, że przyniesie to obustronne korzyści. Ale nikt inny lepiej niż my sami nie będzie w stanie zatroszczyć się o nasze własne dobro i równowagę w naszym życiu. Utrzymaniu równowagi sprzyja zdrowy rozsądek i zachowanie umiaru. By stres, przepracowanie i przemęczenie nie spowodowały spadku motywacji, nie zaszkodziły relacjom międzyludzkim i nie wypływały negatywnie na naszą samoocenę, warto kierować się kilkoma wskazówkami.
Dzięki temu zdecydowanie podniesiemy jakość i zadowolenie z życia:

   - Ograniczmy dostęp do technologii – z jednej strony technologia wspomaga w wielu dziedzinach życia, ale stwarza także możliwość ciągłego dostępu do pracy, przez co dzień roboczy zdaje się nie mieć końca.
   - Ćwiczmy, medytujmy, aktywnie spędzajmy wolny czas – nie rezygnujmy z treningów. Ćwiczenia fizyczne redukują poziom stresu i wyzwalają hormon szczęścia.
   - Rozkład dnia – w miarę możliwości skupmy się na aktywnościach, które lubimy najbardziej. Resztę delegujmy, zrezygnujmy z nich bądź ograniczmy – może nie ma potrzeby, żeby obiady przygotowywać codziennie – gotowanie raz na 2 dni a czasem „na mieście”. Może warto zamiast tego skupić się na rzeczach naprawdę dla nas ważnych i zamiast siedzieć przed ekranem pójść na spacer?
   - Czas dla siebie – mamy wiele obowiązków i spraw, którymi musimy się zająć w ciągu dnia. Nie warto jednak robić tego kosztem siebie samego. Małe przyjemności podnoszą poziom szczęścia i pozwalają odzyskać równowagę.Sprecyzujmy, co tak naprawdę jest ważne i róbmy to. Niech to, co robimy wynika z realizacji marzeń.
   - Zacznijmy od niewielkich zmian – jak ze wszystkim, nagły, gwałtowny przewrót może nie być efektywny na dłuższą metę.

Źródło: www.hicron.com

Pełny artykuł dostępny na stronie: https://hicron.com/hilifestyle/work-life-balance-sens/


 

Komentarze